Dette er noe som bekymrer mange. Det å sove godt er tross alt utrolig viktig, og jo bedre du sover desto bedre kommer du til å ha det i hverdagen, på jobb og med dine relasjoner. Men sover man ikke godt, så må det løses. Men det avhenger igjen på hva problemet ditt er. Og da er det en slags «troubleshooting» man må gjøre, for å komme frem til en slags tilfredsstillende konklusjon.

Fjern vonde tanker

Dette er definitivt noe som er lettere sagt enn gjort, men det er viktig å tenke positivt. Mange eksperter sier at dersom du legger deg til å sove mens du tenker på alle bekymringer du har, så kommer det aldri til å gå bra. Du får ikke sove, og om du gjør det, så vil søvnkvaliteten være dårlig.

Det beste er å ikke ha bekymringer, men det er bortimot umulig. Så sett i stedet av en halvtime om dagen til å tenke på problemer, og greie ut om dem. Ved å tenke på dem i en mer praktisk måte så får du dem mer på avstand, og kan til slutt slappe av og bli trøtt. Gjør det på et fast avsatt tidspunkt om dagen, og neste dag, og neste dag der igjen, så kommer du sannsynligvis til å se resultater av det.

Trener du?

Dette er et spørsmål du får kanskje i mange forskjellige sammenhenger, men det er veldig viktig når det gjelder søvn. Spørsmålet er i essens om kroppen din er trøtt nok til å sove. Om du som menneske har gjort nok fysisk aktivitet gjennom en hel dag at når du legger deg til å sove, så er kroppen ferdig for dagen.

Om det ikke er tilfellet så anbefaler vi at du begynner med mosjon. Det kan enten være at du tar deg en daglig gåtur på 30 minutter, eller at du registrerer deg på et treningsstudio. Da får du akkurat den mosjonen du behøver, og du får den økte fordelen av at kroppen din kommer seg i bedre form.

Og vi skal love deg, sover du godt, så kommer også kroppen din til å belønne deg. Da blir kanskje litt kvitt dobbelthaken, og kanskje magen får enda bedre resultat fra treningen!

Test yoga eller meditasjon

Med tanke på at yoga har eksistert i flere tusen år så er det nok en grunn til det. De gjør det ikke for moro skyld, så hvorfor ikke teste selv? Avspenning er utrolig viktig, slik at du er i ro og at musklene dine slapper av. Da er det mye mer sannsynlig at du sovner, og det er mange løsninger på det som du kan finne på nett.

Det er jo ikke sånn at du må dra til India for å drive med yoga eller meditasjon. Så hvorfor ikke gi deg selv den muligheten? Det er tross alt noe som har fungert i veldig lang tid, og da er det sannsynlig at det er noe som kan hjelpe også deg. Du har alt å vinne på det, tross alt!

Categories: Livsstill